På gränsen till nostalgi

När jag var liten var TV-spel ganska nytt. Nintendos första system kom nog lagom till jag blev mogen att spela på nåt sätt.
Jag hade aldrig något TV-spel. Några kompisar hade det. Man blev lite avis. Inte så att man mådde dåligt av det, men visst kändes det extra roligt att åka hem till kompisar som hade TV-spel.
När jag var sjuk brukade mamma HYRA TV-spel i videobutiken (där man för övrigt hyrde videobandspelare också). Oftast med standardspelen Ice Climber och Super Marios Broooos. Jag minns första gången. Jag spelade flera timmar i streck, och var spänd som en gitarrsträng. Ögonen blev enligt utsago helt fyrkantiga...
Lite senare kunde man hyra TV-spel även när man var frisk, och planerade då att utnyttja spelet maximalt under den tiden man ändå betalade för...

Var vill jag då komma?
Jo, under julhelgen och nyårshelgen är det ofantligt mycket som blivit ogjort. Jag har varit fruktansvärt ineffektiv. Inte fått nåt gjort alls i praktiken. Kollade på Lyckad nerfrysning av Herr Moro med Galenskaparna igår, eller om det var i förrgår. Där går resonemanget i effektivitetsstudien som så att om man uppnår nollresultat så är man fruktansvärt ineffektiv. Men det ineffektiva maximum uppnår man först om man anstränger sig ännu mer och fortfarande uppnår nollresultat. Och det är väl det jag gör nu när jag bloggar gissar jag....

Tillbaka till mitt ärende:
Mycket av den tid jag fördrivit för att förtränga att-göra-listan har tillbringats vid datorn. Mycket chattande och surfande. Surfandet har berört två saker. Dels har jag plockat upp en gammal tråd som var mitt hjärtebarn för några år sedan i mitt tidigare jobb: IPSec. Ett VPN-protokoll för säkerhet på internet. Har meckat en del för jobbets, min egen och en god väns räkning. Försökt få olika saker att prata sig samman. Läst RFC:er och labbat och testat.
Riktigt roligt av något fruktansvärt nördig anledning.... Stimulerande på något sätt. Protokoll ligger mig varmt om hjärtat...

Tillbaka till mitt ärdende igen:
Den andra tiden har lagts på surfande kring DJ-utrustning. Är väldigt sugen på ny utrustning, i hopp om att kunna göra fler och bättre saker. (Även om jag inser att jag är långt ifrån de gränser som min nuvarande utrustning sätter. Och detta faktum är väl det som ändå får mig att i slut änden INTE skicka iväg en beställning... Jag är ju ganska resonlig ändå, inbillar jag mig.)
Tankarna går i flera banor. Ny mixer. Ska man ha en deluxe-mixer med bra ljud och bra funktioner. Som t.ex Allen&Heath Xone92 som har bästa ljudet enligt uppgift, och även fyrbands-EQ. Eller ska man ha en Pioneer DJM-800 som är mer standard på många klubbar? Dessutom med möjlighet att köra digitalt hela vägen från CD till t.ex. datorn. Eller ska jag hålla mig till mitt nuvarande märke, Denon, och titta på DN-X1500S. Lite billigare dessutom. Halvdigital.
På spelarfronten är jag nog främst ute efter bättre upplösning på pitchbenden. Dvs hastigheten. Idag har jag 0,1%. De bästa har en tiondel av det. Denons DN-S3500 har roterande skivtalrik och bättre upplösning. I övrigt relativt lik de spelare jag har. Ett annat alterantiv är Pioneers värsting, som också tenderar att vara klubbstandard, CDJ-1000. Det sista alternativet är Denons nya heldigitala spelare. Utan CD-inkast(!!!) (något de ska förklara vidare den 17:e januari säger de...) DN-HS5500 heter den i alla fall, och har inte börjat skeppas än. Alla har de fördelar...

Troligen slutar det väl med att jag fortsätter att slipa på mina skills med min nuvarande utrustning ett tag till. Det finns ju annat att lägga pengar på så att säga...

Men nu har jag i alla fall bestämt mig!!! Jag ska HYRA ett "proffskit". Två Denon S3500 och en X1500 kan jag hyra för 1000kr per dygn. Eller 1200kr för två dygn. En intensiv helg med massor av diskojockande.
Så får vi se om det är nåt att ha. Blir det roligare? Blir det bättre? Är det värt pengarna? Och är Denons topprylar nåt att ha?


I min lägenhet om några veckor


Kommentarer
Postat av: kungsholms J

Känner igen mig med de där ohälsosamma helgerna med tv-spels spelande till man verkligen trillade av stolen. Det var tider det. Lämnade 500 kr i deposition och fick ett sega 8-bitar med Alex kidd in wonderland! Oj, oj, oj!!!

2008-01-07 @ 18:43:02

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0