Lyxlyx

Tiden sedan sist har mest varit jobb känns det som.
Och så lite välbehövlig städning i lägenheten, efter att kabeldragning till bredbandet är gjord. Skönt att slippa härvan som tidigare hängde i dörröppningen till köket..

Var även på en trevlig dejt i torsdags. Vi var och åt thailändskt på Sabai-Sabai som enligt min dejt hade den bästa thaimaten av de ställen hon besökt. Och det stämmer nog, för det var juvligt gott. Och inte farligt dyrt heller.
Sabai-Sabai

Igår kom min mor på besök. Vi gick och kollade på nya köksmöbler.
Det lär nog ta ett tag innan jag hittar något jag vill ha. Vem vet, kanske gör jag något åt det jag har istället.
Sen åkte vi till S&L för att äta middag. Och inte vilken middag som helst vill jag lova...
S. fyllde 65 i höstas. Och av sin svärson fick hon en middag. Jaha tänker kanske du. Men detta var en middag för 6, hemma hos S&L. Svärsonen är erfaren kock.
En kavalkad i smaker mötte oss under femrättersmiddagen. Klart inspirerande.

Eller vad sägs om följande meny:


Canapéer med gåslever och balsamvinägersirap smaksatt med hallon.
Dryck: Louis Bouillot, Cremant* de Bourgogne

Pilgrimsmussloor på äppelstavar smaksatta med kardemumma och spiskummin i curry- , kokos och citrongrässås.
Dryck: Kloster Eberbach, Riesling

Gratinerad sjötunga med portvinsglace.
Dryck: Cancannon, Chardonnay

Ankconfit** med potatispuré smaksatt med vit tryffel och parmesan samt brässerad rödkål.
Dryck: Olivier Leflaive, Pinot Noir

Creme brulée med björnbär
Dryck: Chateau du Levant, Sauternes



* (Cremant är franskt mousserande som inte är från Champagne-distriktet var en av lärdommarna under kvällen.)
**Ankconfit är anklår kokt i sitt eget fett. Otroligt smakrikt.

Största aha-upplevelsen var dock kombinationen rött portvin och vit fisk. Något jag inte skulle komma på själv. Väldigt gott!

Tänk om man hade en proffskock som ordnade middagen oftare?
Man vet ju själv hur det kan vara. Det blir som regel stressigt att få till alla rätter och servera.
Samtidigt är det ju kul. Men det känns som att man borde göra antingen eller. Antingen laga mat, eller sitta vid bordet och njuta.
Ett starkt tips jag tagit till mig från artiklar med festfixare är just att ta in "personal" som sköter "driften" under festens gång. (Hoppas jag kommer ihåg det den gång det är något större på gång....)

Först då infinner sig en sann känsla av lyx.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0