Köpings kändiselit, stulna skämt och oläsbara böcker

Var på jobb i Köping. Höll kurs. Första dagen avslutade vi med att gå ut och spela lite bowling och äta.
Väl inne i bowlinghallen blev jag snabbt informerad om att Köpings kändiselit var där och spelade. Ja, både Tobbe, Micke, Linda och Mats var där. Och ett gäng till. Vissa duktigare än andra.
Det är nog så nära kändisskådning man kommer i Köping. En av dem är ju tydligen vald till årets kvinna dessutom.

I lördags fick jag besök av killarna med sinne för tid, planering, marginaler och otur. Vi började på Vildmarksmässan i Älvsjö. Förväntningarna var väl inte så högt ställda. En ganska trevlig mässa får man säga med mycket gemyt. Det var väggklättring, kajakmaskiner (!!!), och fullskaligt flugfiske. Runda bastustugor, segelflyg, hemslöjd, läderprylar och allt möjligt ätbart. Tyvärr var det väl inte så hemskt mycket "matnyttigt" för mig.
De stora drakarna lyste med sin frånvaro. Något jag känner igen från mässor i andra branscher...
Hade gärna sett fler tält, sovsäckar, ryggsäckar och funktionskläder från de stora märkena. Men i deras frånvaro passade uppstickarna på att synas.

Jag var även och lyssnade på två föreläsare. Först Fredrik Sträng. Killen som klarade "Seven Summits" på ny rekordtid. Som föredragshållare var han inte så kul. Det blev mest nåt mellanting mellan skådspelare och ståuppkomiker, vilket han inte gör sig som. När han dessutom har stulna vitsar blir det nästan lite pinsamt att lyssna på honom....

Den andre var Janne Corax. En mer erfaren äventyrare med lite mer avspänd berättarstil. Mindre show, mer berättelse. Betydligt bättre!

Efter det blev det efter lite farsartad kollektiv hemtransport lite bastu, varpå vi pga tidsnöd fick ta taxi ner till stan och Texas Longhorn. Där fick jag mig en länge efterlängtad 400g New York Striploin Steak. Rare. Precis som jag vill ha den. Denna gång var den dessutom inte kylskåpskall i mitten...

Sedan promenerade vi till Grodan, där Ida Engberg följt av Dinky från New York höll dansgolvet igång. Helt OK musik.
De spelade båda mycket av den musik jag lyssnar på just nu. Efter ett tag gjorde sig åldern påminnd hos gästerna och hemresan blev ett faktum.
Efter en rekordsnabb sorti morgonen efter kunde jag avnjuta söndagslunken helt på egen hand.

Till sist tänkte jag berätta om några roliga observationer från massmedia:
Vi har väl alla hört talas om kvinnan med svanarna i lägenheten.
Nu har man hittat en familj i Malmö som vid vräkningen visade sig ha en ponny i lägenheten(!)
Som Robert Gustavsson en gång sagt: "Skulle vi basera våra sketcher på verkligheten skulle folk inte tro det är sannt"
Ytterligare ett exempel på det är från dagens tidning där det berättas om en flygning mellan London och New Dehli där en kvinna avlider under flygturen.
Hon förflyttas från andra till första klass där hon spänns fast och stöttas upp av kuddar. En gråtande dotter placeras i stolen intill...
Pga turbulensen glider kroppen ner på golvet flera gånger.
I mina öron låter det som nåt i klass med Mr Bean...
Flygbolaget ber nu om ursäkt. Samtidigt vet jag inte riktigt vad de skulle ha gjort annorlunda. Inte lätt att stanna och lasta om till bagageutrymmet.

Till sist kunde jag med viss stolthet notera i söndagens kulturdel av SvD att det finns en nyupprättad lista över böcker som betraktas som oläsbara. Där återfinns bland annat David Beckhams biografi My Side på tredje plats.
Etta kommer en bok av Stephen Hawking som heter A brief history of time. En bok om teoretisk fysik och fenomenet tiden. En bok som jag har. Och en bok som jag läst! Och en gång i tiden till större delen förstod.
Pinsamt nog måste jag säga att fysikhjärnan inte gymnastiserats särskilt mycket de senare åren... Det som var mitt favoritämne i skolan en gång i tiden...


Oläsbara böcker


En svårläst tjomme




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0