Hjärnsläpp, tidsändringsförslag och lite drömmar...

Hjärnsläppet:
Såg Aktuellt. Inget konstigt med det. Det var inslag om strejkvarslet inom handeln. En process som troligtvis är lika dålig propaganda för svenskt näringsliv som när herr Treschkow uttalade sig för några månader sedan...
Det följde ett reportage om en bransch där facket försöker att hålla nere lönerna. IT-branschen. Kontentan var ganska vettig. Och man pratade om bristen på utbildad (borde vara kompentent, men ordet utbildad användes...) personal i branschen. Man nämde även att det var få sökande till IT-utbildningar.
Och man konstaterade att det var färre som sökte än till Big Brother.

Ursäkta, backa bandet... Var det färre än som sökte till Big Brother? Vem kom på den jämförelsen? Vad ska den visa? Att Big Brother är populärare än IT? Att den utbildade IT-personalen flyr till Big Brother? Eller vad?
Kan någon förklara för mig vad någon tänkte när inslaget gjordes? Kommentera gärna om ni har några förslag...

Tidsändringsförslaget:
Idag var det ganska varmt ute. Det är sommartid. Sommatid = ljusa kvällar. Något mörkare mornar om man går upp tidigt. Men det är övergående. Ljuset är utan tvekan det bästa med sommaren.
Jag tror mig ha sagt det förut, men jag säger det igen: Jag tycker vi borde ha en till sommartidstimme om en månad eller så. Som det är nu så förskjuter vi mörkaste tiden på dygnet från 12 till 01 på natten. Mörkret håller sig alltså till lika stor del om båda sidor om detta klockslag. När då natten är t.ex. 8 timmar lång, blir det mörkt klockan 21 och ljust klockan 5. Vore det inte bättre om vi förskjöt det till 22 resp. 6? Eller som när natten är 4 timmar. Mörkt från 23 till 03. Vore det inte bättre med ljust fram till midnatt och soluppgång klockan 4? Ytterst få har nytta av ljuset mellan 03 och 04 vågar jag påstå.
Bra eller dålig idé? Kommentera.

Drömmarna:
Läser på e24 om ett nytt hastighetsrekordförsök. Denna gången på räls. 17 år sedan sist. Det är fransmän, och det är (hör och häpna) på vanlig räls (dvs vanlig sånär som på att den är lite längre och rakare än svenska genomsnittet).
Själv trodde jag att magnet tågen innehade rekordet, men så är alltså inte fallet. Även om magnettågen tydligen (enligt kommentarerna, som man iofs ofta ska ta med en nypa salt) är byggda för högre hastigheter.
Det är nåt visst med tåg. Det har jag nog alltid tyckt. Och det tycker nog många. Det är ett behagligt och verklighetsnära sätt att resa.Tågresandet har utan tvekan utvecklats på sistone. I Sverige pratar man om att börja provköra i 250km/h. Det franska tåget har tänkt knäcka 540km/h. Samma typ av spår.
Jag kan inte låta bli att fantisera lite kring vad ett tåg i 540km/h skulle innebära för största långdistanssträcka. Stockholm/Göteborg. Man borde kunna köra på dryga timmen. Det ställer iofs vissa krav på ombyggnationer längs vägen. Och som någon av kommentarerna kommenderar så måste man i praktiken inhägna spåret hela vägen för att inte få för mycket splatter på loket av vilt och annat konstigt som hittar upp på spåret...
Häftigast av allt vore nog ändå en tågbana upphöjd sisådär en 6-7 meter (varför just 6-7? jo för då kan vanliga fullhöjdslastbilar köra under) som gick genom det svenska landskapet. Det skulle kunna bli en riktig turistattraktion till och med. Även om huvudnyttan vore att transportera människor effektivt. Tyvärr är det knappast realistiskt med tanke på vår folkmängd. Dessutom skulle ingen politiker tordas ens försöka finansiera det hela. Åtminstone inte så länge som staten är delägare i SAS...

Bonushjärnsläpp:
Hade tänkte springa i söndags. Långt. På löpband. Men jag fick av någon anledning för mig att inspektera fötterna först, och upptäckte då att vad som ibland kännts lite svidande på hälen i själva verket var en blåsa. Den skulle naturligt vis den klåfinrige ägaren punktera för att tömma på var.
Efter det såg skinnet, som i dessa trakter blir ganska tjockt, ganska dött ut, så jag bestämde mig för att ta bort det med en liten sax. Mindre klokt kanske. Nu bildades vad som kan likans vid en mindre krater, och i botten rent och skärt kött... :) Svider det? Ibland...
Har med fotfil försökt att minska på kraterdjupet, men skulle behöva en fotrasp snarare än en fotfil. Nu sitter det iaf en compeed som ett trumskin över avgrunden. Fungerar över förväntan.
Tycker det är ofta som man får sådana här hjärnsläpp som man sedan ångrar...

Krater

Krater




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0