Vila upp eller varva ner?

Så var den äntligen här. Ledigheten. Fem sköna dagar utan påtaglig stress.
Det har varit mycket nu på sistone. Efter att årsfestbestyren lagt sig har det i stort sett bara varit en massa jobb. Med avbrott för tidigare redovisade julölsprovning. Ganska mycket jobb dessutom. Utbildningar Sveriges alla hörn, flytt på jobbet (vilket i sig är ganska skönd dock, tack vare ombytet och den kortare resvägen till kontoret).
Flytt i fredags och flyttmeck i helgen. Flyttkaos på måndagen och så kurs tisdag och onsdag. Inte många timmars sömn då. Åkte från jobbet vid 21.30 på måndagen, och till jobbet 05.30 morgonen där på. Ut på kvällen med två av deltagarna som jag känner väl efter flertalet års samarbete samt en fd kollega. Den bästa jag haft, hittills. Om det är något jag saknar på jobbet just nu så är det en duktig teknisk kollega. Vill ha någon att bolla idéer med. Någon att lära sig från.
Upp onsdag igen för andra kursdagen. Avfärd vid 06.20. Efter kursens slut åkte jag till stationen för att åka tåg till Karlstad. Framme 22.15. In på hotell. Sova lite. Gå upp 05.45. Hämtad 06.30. Avresa till nordligaste Värmland. Så långt norr och väster ut att Telenor välkomnade mig till Norge... Tillbaka till Karlstad på kvällen. Framme 22.15. In på samma hotell igen. Samma rum till och med. (Det var inte planerat). Upp 05.50. Tåg 06.38 till Stockholm. En sväng till kontoret. In till stan och en kund. Ut till kontoret. Mecka det sista innan jag åkte hem vid 17. Man var hyffsat mosig när man kom hem. Ställde mig och mixade lite. Blev inget som duger att spara. Men det var kul. Och skönt. Musiken har blivit mer och mer en trygg avslappningspunkt i mitt liv. Är jag utan musik en längre tid blir jag alltid lika uppspelt när jag upptäcker hur kul och skönt det är med bra musik. Sen upptäckte jag att det var en programrepris på TV som jag faktiskt ville se, mitt i all smörja som sänds. Magnus Bettnérs ståuppshow "Ingenting är heligt". Han är skön. Han har en skön inställning och attityd. Lite neggo kan tyckas, men han uttrycker den rakt och ärligt och då blir det roligt. Se den om du inte gjort det. Den finns på Kanal 5s hemsida.
Det blev första gången på en halv evighet som jag mer eller mindre somnade framför TV:n, eller i alla fall slumrade till programmet. Inte så konstigt kanske med tanke på hur trött jag var. Dessutom hade jag ju tagit fram både kudde och täcke till soffan, så.... Programmet började för övrigt 23.50 och slutade en timme senare.
Gjorde en recap på "luckorna" på websidan idag.

Idag ska jag bara ta det lugnt och så sakteliga bege mig till Västerås och min mor. Ingen stress. Imorgon ska jag idka lite datorhjälp till behövande vänner och bekannta. Det vankas middag också. Sen är det julafton. Kanske ska jag hälsa på Max också. Saknar honom. Vad är julen värd utan honom? Undrar hur han kommer att reagera. Man skulle vilja läsa hans tankar då.

Jag har fått några julkort i år. Samma människor som vanligt som skickar. Jag är och förblir usel på att skicka något tillbaka.
Jag har fått några få julklappar på jobbet. Ett multiverktyg (ja, jag har hädat och öppnat presenten, men det var faktiskt en kollega som var först) av jobbet (lustigt, eftersom jag fick det av övriga festkommittén också...). Och världens skummaste ostknivset av en kund.
Jag har också tackat nej till julklappar. När folk undrat vad jag önskar mig vill säga. Jag önskar mig liksom inget som folk kan köpa... Bara ett batteri till min dator typ.
Jag har heller inte köpt någon julklapp. Första året utan en enda. Så om någon av er som läser detta hade hoppats på något så får jag tyvärr göra er besvikna.
Istället har jag gjort som jag gjorde förra året. Då skänkte jag pengar till välgörande ändamål. Läkarmissionen närmare bestämt.
I år fyller de 50 år. I år fick de 100kr. För varje år. Känns som att det är bättre spenderade pengar än att köpa något till folk som de antingen inte använder, eller glömmer bort. Någon av välgörenhetsorganisationerna hade det i sin reklam: "Kommer du ihåg vad du fick i julklapp förra året?" Mitt svar var "Nja, tveksamt, jag kan kanske gissa på nåt handduksset eller lakan och någon DVD, men inte med säkerhet.", och det säger väl en del om hur poänglöst det är i längden.

Däremot tänkte ja unna mig själv en sak. På julafton ska jag köpa en massa musik på nätet. Jag ska beatporta till jag somnar. No limits. Det kommer i alla fall till användning.

På juldagen blir det tillbaka till Stockholm för min andra jultradition. Den första är julölen, så klart. På juldagen spelar Gud och Jesus på Esque. Adam och Joel alltså. Beyer och Mull. Ska bli fett med najs. Techno när den är som bäst. Har inte varit på klubb sedan Cox om jag minns rätt... En evighet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0