Vombatjakt och klumpeduns

Förra helgen hade jag besök av kusinen med make.
Första kvällen blev en lugn hemmakväll med paradgrenen whiskylax och pasta.
A. fick även smaka Sam Adam's Trippel Bock. Det gick lite bättre än för J några helger tidigare... :-)
Så nu står de där, tre ljusblåa glasflaskor, på min hylla. Några fler verkar inte gå att få tag på på Systemet.

På lördagen blev det shopping och turistande. Vi gick bland annat på vombatjakt... (mentalt iaf...)
Jag köpte mina första blåjeans på närmare 15 år... Lunch i Östermalmshallen (ingen vombat dock...) och fika på Vete-katten. Med oss var kusinkusinen och kusinens fd. klasskamrat vars främsta unikitet är att han i sitt CV kan skriva att han jobbat som vingkonstruktör på Airbus, med ekonomiexamen som främsta merit... (en osannolik historia om missöde i översättning... Vet inte vad det säger om säkerhete på dagens flygplan, men kul är det!)

Sen avnjöt vi middag, alla fem, hemma i lägenheten. Avocado med smögenröra och champagne till förrätt, gotländsk oxfilé med klyftpotatis till huvudrätt, och sedan glass till efterrätt. Lärde mig att det inte är lätt att göra en stor köttbit "well done"...
Sen begav vi oss ut i Stockholms nattliv. Vi började i Gamla stan på Stampen, i hopp om att få se nåt jazzigt. Istället var stället fullt med 50-70-åringar (kändes det som), och på scen stod ett par pinsamt utklädda 50+:are i solglasögon och annan utstyrsel som förde tankarna till Slash och ZZ Top. De spelade iofs bra. Men utstyrseln blev liksom lite för mycket... På golvet var det blandad kompott. Bland annat en kille som stundtals flippade ut fullständigt. Troligtvis han som gett stället sitt namn. Mina tankar gick direkt till en låt av Mark Knight: Acid Test. Inte pga musiken. När spelningen var över visade det sig att killen var helt nykter och skulle åka motorcykel hem... :)
Originalen finns överallt...

Sen begav vi oss till Söder och Metro. Ett ställe jag inte varit på tidigare. Riktigt trevligt. Schysst musik, fri entré, trevlig atmosfär och inredning. Och till och med ett område utan musik, men dit musiken i bakgrunden ändå nådde fram. Det gick att samtala!! Enda problemet var väl att halva baren av urfunktion (bara storstark-kranen fungerade) och bartendern inte hade alla hästar hemma.


De föds såhär...




Och till slut blir de såhär präktiga!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0