Invasion

Efter en god natts sömn vaknade jag på det pitoreska hotellet.
Frukosten intogs nere i källaren i vad som närmast kan liknas vid en gillestuga med biljardbord. Och heltäckningsmatta så klart.

Kalmar var insvept i dimma, men promenaden till jobbet var ändå angenäm.
Sen var det bara att kursa till klockan blev fyra, då jag åkte till flygplatsen. Spännt nyfiken på hur många som skulle flyga den här gången.

Taxichauffören var samma som jag åkte med i andra riktningen. Vi pratade lite om kinesernas invasion av Kalmar. För er somm inte vet det: Något kinesiskt konsortium har bestämt sig för att bygga en enorm anläggning i stil med en mässhall (eller ett par) där kinesiska företag ska kunna visa sina produkter för europeiska kunder, så att dessa slipper flyga så långt. Valet stod mellan Kalmar och Amsterdam enligt uppgift. (Fråga mig inte varför...) Valet föll på Kalmar, av ekonomiska skäl (vad annars?). Man köpte mark av kommunen för storleksordningen 20 miljoner kronor. En piss i nilen i sammanhanget. Projektet som helhet satsar de en miljard på. Bland annat blir det ett gigantiskt hotell. (Det kan Kalmar behöva, minst sagt).

Rätt vad det var dök det upp en hel hord med kineser vid ett övergångsställ. Alla på cykel. Titta! utbrast taxichauffören.

Jag kunde inte låta bli att tänka på vad Anders skrev i sin blogg (mycket läsvärd för övrigt) när han var på väg till Kina som resledare (efter att nyligen varit där på inskolning). Det kan ni läsa här.

Jag informerade taxichauffören om att de snart kommer att få byta namn på staden. Till vad?

Kalmal!

Planet visade sig bara betydligt bättre fyllt denna gång. Om än bara halvfullt. Hälften av dessa var dock ryssar. Vad gjorde de där?
Kalmar, det är där det händer, tydligen.

Kommentarer
Postat av: Cattis

Oj va du är i farten! :) Jag skulle bara säga hej!

2006-09-13 @ 21:34:33
URL: http://www.solitude.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0