Resenärens vardag

Har med kort varsel fått veta att jag måste åka till London på måndag. En tvådagars visit som det är planerat. Företaget jag ska till ligger söder om London. Väldigt nära London/Gatwick Airport.
Kan man flyga dit från Sverige? Nejdå... Alla andra London-flygplatser, utom den...

De som läser denna blogg och hör till kategorin "gamla" i mina ögon kanske minns hur man gick till väga förr i tiden när man skulle boka biljetter för att ut och resa i världen. Man gick till resebyrån. Där satt de med unika datasystem och kunde lägga pussel med flygförbindelserna. Antalet flygbolag var säkert färre, så pusslet var säkert enklare. (Vad man gjorde innan datorerna vet jag faktiskt inte. Men det restes väl inte lika mycket heller...)
Idag är vi vår egen resebyrå. Något jag trivs med. Mycket.
Biljettbokning är det i särklass vanligaste ehandel jag idkar. Vare sig det är inrikes eller utrikes.
Möjligheten att själv jämföra och lägga pusslet utan att känna sig lurad är största fördelen. Elektroniska biljetter och kvitton är också en stor fördel.
De största bolagens hemsidor kan jag nästan utantill, och det går ganska snabbt för mig att sammanställa alla alternativ (tidsmässigt, prismässigt och färdsättsmässigt) för att nå fram till mitt mål i tid och på en acceptabel bekvämlighetsnivå.
Tills det kommer till Gatwick....
Jag vet visserligen hur man söker, men problemet är att man aldrig får träff. (Även om vissa sajter helt obehindrat styr en till Heathrow istället...)
Envis som man är börjar man söka internationellt. Jag har även varit inne på diverse flygplatssajter (t.ex. Gatwicks egen) där man kan se vilka som flyger till flygplatsen, och från vilka orter.
Gatwick har nästan 200 orter.... Men ingen i Sverige.
Det närmaste jag kom var att flyga via Köpenhamn. Men flyget därifrån gick 07.20. Och till det hinner man inte från Stockholm? Varför flyger man inte sådana där toktidiga flyg mellan de skandinaviska huvudstäderna?
Det andra var att flyga från Bromma flygplats, min hemmaflygplats (i dubbel bemärkelse), via Bryssel.
Men det Belgiska flygbolaget ser inte "Gatwick-via-Bryssel"-resenärer som sin primära födokälla, så flighterna ger inga möjligheter till flightbyte utan att hela dagen gått... Lite synd. Det hade varit flott annars.
Nu blir det flyg till Heathrow istället. Och risken är stor att det får bli en timme i taxi...
Krångligt resande är inge kul....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0