Taggad...

Jag har kastat mig in i något nytt. En kund har efterfrågat en lösning som jag inte besitter kompetens för att ro i hamn hela vägen på egen hand. Jag har undersökt vad som behövs, och fått en hel del tips på vägen. Men för att fixa det måste jag antingen anlita andra, vilket blir kostsamt både tidsmässigt och pengamässigt. Och jag gillar att ha kontroll på jag gör, och har ofta svårt att lita på att andra gör något lika väl som jag. (En brist i många fall...)

Så nu har jag gjort slag i saken. Idag gick jag till Akademibokhandeln och inhandlade en bok om SQL. Ett databasspråk som är från början av 70-talet(!!!) Databaser är en helt ny värld för mig. Det är riktigt spännande. Och så är det bra gymnastik för hjärnan.
Boken heter Learning SQL, och kommer från O'Reily, ett av världens största och bästa bokförlag för IT-relaterad litteratur. De har ett enormt sortiment. Många av böckerna är ganska snygga, med sina karaktäristiska djurteckningar. Huruvida djurvalet har någon tanke eller koppling till ämnet låter jag vara osagt...
De bästa böckerna är de tunna böckerna som beskriver komplicerade ämnen kort och koncist. Först hade jag tänkt köpa SQL in a Nutshell, men insåg snabbt att den var mer av en referensguide än en utbildande bok.
Nu har jag börjat läsa. Och det är riktigt kul. Bland annat för att det är något helt nytt. Känns också som att man gör rejäla framsteg. Kanske till och med klarar av uppdraget nästa vecka...

När jag ändå är inne på böcker kan jag tipsa om två andra riktigt bra böcker. Dels boken till höger, Secrets and Lies. Bästa boken jag läst tror jag. Fler borde läsa den. Den handlar om säkerhet i det digitala samhälle vi numera lever i. Utan att vara djupteknisk. Den bekräftade många av de uppfattningar jag hade. Läs den! (jag har ett ex jag kan låna ut till den som vill låna).

Den andra är boken BGP4, från Wiley. Att man på 160 sidor kan ge en mer eller mindre fullständig beskrivning av det routingprotokoll som får Internet att fungera (så att datapaketen hittar fram i praktiken), tycker jag är imponerande. Det faktum att boken är väldigt teoretisk, och inte tar upp något praktiskt eller produktspecifik är nog ganska typiskt mig också, om man tittar på personlighetstypprofilen jag kom fram till här om dagen. BGP är häftigt. Och bilden nedan är bland de häftigaste. Den ger en grafisk bild över näten och kopplingarna på internet, med längdgraderna runt vårt klot runt om. Där ser man lätt hur utbrett Internet är på olika delar av jorden. Ju fler anslutningar till andra nätverk ett nät har, dessto närmare mitten hamnar det. UUNET i USA är störst. Men Telianet är inte att förakta. Bilden finns att köpa på nätet genom Caida


Kommentarer
Postat av: Cattis

Gah! Jag vill gärna låna "Secrets and Lies"!

För övrigt har jag lämnat detta sega helveteshål och börjat skriva på min egna blogg istället!

2006-05-31 @ 23:12:47
URL: http://www.solitude.se
Postat av: Illectric

Precis som kaffet finns den här...

Håller med om att det är segt att redigera. Orkar inte fixa något eget. Är ju inte lika flink som T. på sånt där med att sätta upp webservrar, databaser och allt vad det nu är som ska till... :-)
Försöker lägga energi på att hålla kvaliteten på bloggen på en anständig nivå... Ibland känns det inte som att jag lever upp till det. I början var det bättre känns det som.

2006-05-31 @ 23:25:42
URL: http://illectric.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0