Åt rätt håll!

Det går åt rätt håll.
I senaste numret av SATS Magasin avhandlas pulsträning i ett antal artiklar och produkttester.
Fördelarna med pulsbaserad träning har jag upptäckt för länge sedan.

Dagens femma resulterade i ett PI på 58. Om inte nytt rekord så iaf en tangering av det gamla.
Jag kände redan i början att det fanns förutsättningar för låg puls. Så jag satte låg puls som mål.
Detta gjorde att jag lät den traditionella spurten/tempohöjningen, som jag normalt avslutar med de sista minutrarna, vara.
Efter en kilometer ungefär passerades 150bpm. Och vid fem var den 171. Den hade iofs varit uppe på 173.
Knepet var i viss mån att vara disciplinerad med andningen. Långa djupa andetag genom näsan, men utblås genom munnen. Det fungerar när man inte spurtar.
Men man skulle vilja ha lite större näsborrar... :-) Som han till höger typ...
Det känns som att comebacken gick ganska bra ändå. Tur det. I SATS Magasin skrev de att man bör ha ungefär 4 riktiga långlopp, i närheten av fulla längden, i kroppen innan man springer halvmara, om man ska prestera någorlunda.
Jag siktar på att springa två halmaror i månaden. Start i april?

Ska bli skönt när man kan börja springa ute i shorts. Men som läget är nu verkar det ju vara ett tag kvar.
Men imorgon är vi mittemellan mörkaste vintern och midsommar (eller sommarsolståndet om man ska vara exakt). Det är vårdagsjämning. Klockan 15.36 närmare bestämt.

Underbart!

Åt rätt håll



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0