Hittepåkaffe och bedrägerier

Har du varit inne på någon av de "coffee shops" (ordet café associerar jag inte med det här relativt nya fenomentet) så har du säkert noterat att de finns kopiösa mängder varianter på vad kaffet kan heta.

Anledningen är väl att mängden ingredienser i dessa så kallade kaffe är många. Och med alla tänkbara kombinationer finns det alltid ett brett urval av kombinationer som kan liggar till grund för en nyhetslansering vid tillfälle.... :-)
Lägg där till att vissa envisas med att alla varianter ska finnas i 3 olika storlekar.
Och alla kaffe med mjölk i ska gå att beställa med tre olika sorters mjölk. Och för veganer ska mjölksurrogat finnas.

Många av dessa kombinationer är direkt fåniga. Bara fenomenet med alla dess "syrup" (sirap, men blaskigare, och garanterat mer syntetiskt framställt) gör ju att det känns lite som en bägare kulglass...

Jag kan sträcka mig till om man har två olika storlekar, på vissa.
I min mening kan en cappucino varken vara stor eller liten. En cappucino är en cappucino.
Och en liten latte, vad är det? Latte serveras per definition i ett högt glas (eller pappmugg).
Jag kan förstå om någon som gör sitt yttersta för att minimera fettintaget (kanske håller på att deffa inför en bodybuildartävling? eller bara dricker kopiösa mängder café latte?). Låt gå för lättmjölksalternativet då.

Sedan vill jag höja en varningens finger för de ställen som tar extra betalt (ibland nästan saftigt) för en "dubbel" espresso. Jag tycker mig allt för ofta inte se någon skillnad i kaffedosering eller filterval. Snarare känns det som att de bara låter espresso gå lite längre, vilket ger ett sämre kaffe.
Nej, beställer man en dubbel espresso ska kvaliteten vara den samma. Helst bryggning från två "grupper".
Och bara för att det är en dubbel espresso ska det inte behövas en cappucinokopp. (Det kanske är så att vissa oinvigda Svenskar tror att de blivit lurade om de bara får en liten espressokopp. Och att det är därför.)
En enkel espresso ska inte mer än halvfylla en kopp.

Ett seriöst kaffeställe erbjuder även "extra espressoshot" för en symbolisk summa. Coffeecup tar t.ex. 5kr.
Gott om man vill ha lite extra schwung i sin stora latte.
Men när man möts av sån idioti som jag gjorde en gång på Malmö central, då blir man bara förbannad.
Jag bad om en extra espressoshot till min stora latte (som i sig kostade typ 30kr). Då ville puckot vid kassan ha 18kr extra(!!!). Motiveringen? Ja det är så mycket en espresso kostar.
Jag förklarade läget, och vad konkurrenterna gör. Då kontrade hon med att det minsann inte fanns någon sådan knapp. På kassaapparaten. Konstruktivt värre! (vissa klarar tydligen inte ens att stå vid kassan...)

Jag vill även passa på att hylla de riktiga kaffehaken. Som t.ex. Sosta (www.sostabar.se), på Sveavägen. De serverar prima espresso för 10kr. Minns jag rätt kostar en dubbel 12 eller 15.
Kaffe ska vara billigt, och folk ska dricka mycket och ofta.

Starbucksese



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0