5km tjockmatta!

Är på tjänsteresa till Östersund. Håller kurs.
Bor för en gångs skulle på ett lite finare hotell. Man märker verkligen skillnad. Priset är tämligen överkomligt ändå. Blev dessutom erbjuden en svit. 2 rum, kvällstidning, gratis betal-TV, morgonrock och nånting mer som jag inte minns. Tackade nej utan att veta vad det skulle kosta. Men när jag klev in i hissen framgick det att det skulle ha kostat 300kr extra (per natt). 2 rum behöver jag knappast. Är ju ensam i ett dubbelrum liksom..., kvällstidningen hade jag läst (varje gång jag läser de tänker jag för mig själv att jag borde bojkotta allt vad kvällstidningar heter, med tanke på vilken skit de trots allt består av). Morgonrock visade sig finnas även på mitt rum. Skulle vara betal-TV:n då. Som vanligt några topplistefilmer och lite porr. (Noterade för övrigt att alla filmer har en starttid utom porrfilmerna. De snurrar nämligen kontinuerligt. Och det känns väl uppriktigt. För vem bryr sig egentligen om var i den så kallade handlingen man kommer in?...)
En sak som hotellet saknade är ett gym. Pool och bastu finns, men inget motionsrum. Jag förstår i och för sig att jag nog är en av extremt få som skulle få för mig att använda anläggningen (jag har tränat på ett (1) annat hotellgym förut. Det var i Toronto). När jag gick ner till receptionen för att fråga om tips på bra löprunda sa killen "och du vill ha kuperad terräng förstår jag?". Varför vet jag inte.
Han visade på en karta hur jag skulle hitta till skidstadion och friluftsområdet i anslutning till denna. Piece of cake. Jag sprang dit.
Väl där fanns en karta över alla motionsspår. Ganska mång. Redan från början var det dock förvirringsvarning. Jag började till slut springa, och de började på kolsvart nästan nylagd asfalt, doserad för höga farter i kurvorna (läs: för skidåkning) i kratiga upp och nerförsbackar (halkrisken kändes påtaglig). Detta i kombination med det regn som troligen fallit under dagen (kursen min hölls i källarvåningen, så vädret gick mig helt förbi). Redan från början var skyltningen förvirrande och jag kände dirket att det skulle köra ihop sig. Missade rätt "avfart", men kom snart på spåret. Där övergick spåret till en vildvuxen grästerräng. Eftersom inte så många verkar springa där var det ganska oupptrampat, vilket gjorde marken mjuk. Sen övergick det i ömsom myrliknande terräng till nästan "läge att ta på vadarstövlarna"-terräng...
Dessutom var skyltningen visserligen tät, men bitvis ganska förvirrande.
Helt klart en terräng jag inte är van att springa på. Jag är ju van vid Stockholms asfalt...
Summerat kan man väl säga att Östersunds skidstadio är bland det sämsta jag varit med om för löpning. Och med den virriga skyltningen blev det lite som ren och skär orientering. Fast utan karta...

Retligt nog kom man in i andra andningen när man närmade sig hotellet igen, och suget att springa vidare var stort.

Efter detta kostade jag på mig en god middag. Det blev Simon och Viktor, en pub när hotellet, med gott ölsortiment och mycket lockande meny.
Valet för på Bärsten (en öl med färg som namnet, och smak med touch av kola) och hjortfilé med lingon och svampsås. Beställde blodigt. Fick blodigt. Underbart!!!
Genast gick tankarna till middagen jag serverade i våras som onekligen ligger högt på gourmandtoppen. Det blir nog en repris i höst.

Jag kände mig tvingad att avsluta kvällen med en ny öl som jag blev lite nyfiken på. Se nedan. Spontant kanske man avfärdar detta som en ploj. Öl och banan??? Men faktum är att den funkar riktigt bra. Kanske inte en helkväll, men absolut en pint. Och de av er som gillar både öl och banankola kommer att fullständigt smälta av denna ale. Try it!

Wells Banana Bread Beer



Kommentarer
Postat av: Cattis

Och du har anmärkningar på hallonölen! Hallå! ;)

2006-09-27 @ 20:44:07
URL: http://www.solitude.se
Postat av: Illectric

Cattis: Ja, jag vet väl inte riktigt vad jag ska säga. Men eftersom jag smakat båda får jag påpeka att banansmaken är betydligt diskretare än hallonsmaken i HubbaBubba-ölen... :-P

2006-09-27 @ 22:23:09
URL: http://illectric.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0