Det går fort att glömma

Både när jag var i Wokingham, och idag när jag var i Köpenhamn, blev jag påminnd om hur det var (jag minns det inte som riktigt lika illa, men det var det säkert) innan vi införde rökförbud på krogarna i Sverige. Horribelt!

Kanske blir det samma sak om trängselskattsmotståndarna vinner folkomröstningen i samband med valet i höst. Man kanske chockas av trängseln som då kommer tillbaka?
Jag berörs själv inte av vare sig tullarna eller trängseln, men är ändå övertygad om att de är av godo i slutänden. Delar av systemet tycker jag är väldigt trubbigt. Som att man ska betala inom 5 dagar. Varför denna hysteri? Och det här med att blanda in Pressbyrån och 7-Eleven. Folk kan väl få faktura 4-6 gånger per år eller betala via SMS?
Jag läste även en åsikt i DN idag där någon ifrågasatte varför man ska betala när man åker ut ur stan. Jag har inte hunnit ta ställning, men det låter inte helt fel.

Vad som däremot är fel, är reglerna för avgiftsfrihet. Taxi-bilar börjar bli subventionerade budbilar. Och miljöbilar är ett begrepp lika vitt som vidderna i de svenska fjällen. Jag känner en kille som har en amerikansk pickup med V8-motor som mullrar rejält (Den är förstor för att köra ner i garaget på jobbet…). Den kan köras på etanol och är därför avgiftsbefriad.
Det känns som att risken med denna generösa regel inom några år (om vi nu får permanenta försöket) kan göra att det trängseln tilltar igen, med tanke på hur populära miljöbilarna är. Och mindre populära lär de inte bli om försöket permanentas. Då får vi en trängsel med miljövänliga avgaser. Hurra!

Komikpriset tar i alla fall trängselskattsmotståndarna när de på fullt allvar lägger fram ett argument om att staden förlorar enorma summor pengar för att det plötsligt finns P-platser och folk lyckas parkera lagligt i större utsträckning.
P-böter får man pga regelöverträdelser (vet inte om det juridiskt kallas för brott, tveksamt). Regler är till för att följas (det brukar ju iaf vara den genomsnittlige trängselskattmotståndarens åsikt i alla andra sammahang, till skillnad från t.ex de mer åt vänster som i vissa frågor väljer att vara lite mer trotsiga).
När blev det ett problem att folk är mer laglydiga?
Det är ju som att säga att vi inte ska sats pengar på tullens knarkspaning, för då blir personal inom missbrukarvården arbetslösa….
”Tänkte inte på det” som någon skulle säga…
Man glömmer snabbt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0