Slussdörrar och protokollanalysatorer

Många gånger tänker jag att om alla vore som jag (i stort sett får man väl säga som en lite försiktig brasklapp) så vore världen bättre.
En lite väl självgod inställning kan tyckas, och säkert naivt.

Men faktum är att många människor är inte tänker rationellt eller analytiskt. Världen skulle må bättre om fler gjorde det.

Det tydligaste exemplet stötte jag på i söndags när jag åkte buss från Västerås till Stockholm.
Vid ankomsten till Stockholm ska alla resenärer gå in genom en roterande sluss med två fållor.
För att undvika olyckor är denna konstruktion utrustad med sensorer ute i kanterna som stannar dörren om man går för nära. Den startar bara några sekunder senare.
Problemet är att när många personer kommer samtidigt får vissa för sig att man kommer fortare igenom ju förr man kliver in i slussen. Problemet är att folk tränger ihop sig som sillar och ska försöka röra sig i takt, något som inte låter sig göras med en så brokig skara.
Man måste utgöra ett lag i truppgymnastik för att lyckas med den bedriften.
Det ger en ryckig gång för slussen, vilket gör att kön växer sig stor på utsidan. Och då får ännu fler snilleblixtar och tänker "nog bäst att hoppa in nu så att man kommer igenom _nån_ gång".
I söndags var det tant Agda med sin dramaten-vagn som fick den idén vid fel tillfälle. Ni fattar själva.
Jag var nära att börja informera folk om hur systemet fungerar och redogöra för vad min överslagsräkning kring genomströmningen visade i hopp om att fler korrekta beslut skulle fattas.
Men svensk som jag är höll jag tyst, och brydde mig och mitt.

Världen vore bättre om folk gjorde lite mer analyser och satte sig in mer i hur saker och ting faktiskt fungerar. Och jag tror att detta kommer att utkristallisera ett A- och ett B-lag i samhället. Kanske även ett C-lag? Mor min är stark kandidat till det sistnämda.
Frågan är om inte denna segregering redan finns.

Jag brukar ofta pika P, som trots allt är utbildad ingenjör (ett ord iaf jag förknippar med teknik, även om jag lärt mig att logiken fallerat även här), för att han aldrig öppnat och tittat inne i sin PC. En självklarhet som jag ser det...

Jag är väldigt undersökande i mitt jobb, och vill absolut ha full kontroll på hur saker och ting verkligen ligger till. Det är därför som protokollanalysatorn är mitt absoluta favoritverktyg. Och för er som inte vet vad det är för något så kan jag berätta att det är ett program som kan visa exakt vilket data som skickas i nätverket. Som tur är så tolkar den mycket åt en. Och då menar jag inte från ettor och nollor till skönlitteratur utan från ettor och nollor till tekniska förkortningar. Men skulle det behövas kan man gå in och tittat på varje etta och nolla för att t.ex. göra avancerad felsökning vid buggdokumentation.

Jag var tekniskt undersökande redan som liten parvel. Har fått berättat för mig av min mor om hur jag stod vid ytterdörren med ena handen på brevlådans utsida och andra på insidan, och observerade hur luckan på insidan gick upp när luckan på utsidan trycktes ner...

Så känner man igen en blivande teknokrat... :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0