Julen är inte vad den varit

Nu är större delen av julafton över.
Det märks att man börjar bli äldre. Julen är inte vad den varit.
Det märks på flera sätt. Bland annat är julklappar numera helt oviktiga.
Jag har kommit in i det stadiet där jag inte vill ha en massa nya saker och prylar.
Så som tur är blev jag tillfrågad i år om vad jag behövde. Och i år blev det några handduksset och ny badrumsmatta. Vissa av handdukarna jag använder idag har jag använt i över 15 år... Dags att byta mao.
Julmaten uppskattar jag inte heller i samma utsträckning. Principen med julmat är att man ska äta mycket och mest hela tiden. Det tar emot. Tur att mor min är inne på samma tankar.
Annars är jag nog av åsikten att folk borde köpa färre klappar till varandra, och lägga pengarna på sig själva istället, så blir alla nöjdare, och färre saker riskerar att hamna på loppis eller tippen efter några år.
Det köps för mycket strunt här i (väst)världen.

Annars har jag idag varit ute en del med Max. Som vanligt när vädret tillåter spelade vi tennis.
Max verkar bli gladare och gladare för varje gång jag kommer till Västerås. Samtidig känns det som att jag kommer hit mer sällan också. Han kanske känner av det.

A. tittade över med en julklapp i form av en flådig flaska grappa (med korkförankring av champagnesnitt) som något slags motsvar på den bok jag överlämnade å min någor förkylda mors vägnar. Grappan smakade förtjusande och var av den något mildare varianten. Var den månne lagrad? Så nu kanske jag får nytta av mina grappaglas (som ändå inte är egentliga grappaflas, av konässörssnitt) som står där hemma helt (?) oanvända. De ser mer ut som designade snapsglas, men det står grappa med stora bokstäver längs sidan på de.

Det känns skönt att julen numera är så prestigelös i min familj. Jag är nog så långt borta från julstök och julstress som man kan komma. Det blev en enda julklapp i år, och det var två DVD-skivor som jag hoppas ha minst lika mycket glädje av som dess mottagare. Det genomskådade hon direkt... :-)
Sedan kan man naturligtvis motivera vissa andra inköp av mindre nödvändig karaktär (tillskott till whiskysamlingen företrädelsevis) med att det är en julklapp till sig själv... :-)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0