Traditioner

Jag har ett antal traditioner i mitt liv. Några bättre än andra. Midsommar på Rånö är än. Vi får se hur länge det håller i sig. En tradition behöver ju inte vara evig. Och framför allt får den förändras. Allt annat vore bakåtsträvande. Tradition är kultur. Kulturer växer och frodas. Utvecklas. En annan tradition är julöl på Akkurat. Pga förhinder hade inte min ölkompis och namne möjligehet att närvara i år. Med var istället fyra ”nybörjare”. Två tappra finsmakare från Halmstadstrakten. Två nollåttor. Det blev en mycket lyckad afton med många intressanta bekantskaper. Nytt för i år var att vi beställde in de allra flesta ölen med fem glas. Vilket gjorde att snittpriset på de öl vi drack kunde tillåtas vara något högre även om det iofs inte varit något spörsmål (←Norska? ) tidigare för min del. Men framför allt märktes det skillnad dagen efter, eftersom fanérkepsen (jmfr. Träkeps) om annars är omistlig i stort sett uteblev. Godast för kvällen var nog min eviga favorit, McEwans Christmas Ale från 1984. Som flytande russin. Det gladde mig att de kunde meddela att det fanns nästan hur mycket som helst kvar nere i källaren. Underkvällen odlades även tanken på att förlägga nästa års julölsprovning till Bredaryds Värdshus i västra småland. (En utveckling av traditionen med andra ord.) Ett litet ölmecka som jag besökt i jobbet en gång. Det vore trevligt att åka dit och övernatta, med ett enda mål i sikte. En annan utveckling av traditionen Julöl är att det faktiskt blev en till för min del i år. Tack min namne! Denna blev på Monk’s Café tillsammans med folk som deltagit tidigare år. (Har faktiskt dålig koll på vilka som varit med vilka år om jag ska vara ärlig.) Även denna gång blev det många intressanta bekantskaper. Bäst var nog Sierra Nevada BigFoot. Vi serverades främst av en yngre kille om verkligen verkade ha ambitioner i sitt yrke. Han bad nämligen att få smaka på flera av de öl jag beställde in ☺ Kanske inte helt enligt boken. Men vem f-n bryr sig om den? Vem som helst förstår väl att han inte kan smaka på alla öl på egen eller arbetsgivarens bekostnad när en flaska kostar 100-300kr? Och vill man då komma någonstans på kort tid i öldjungeln måste man naturligtvis, precis som han, vara lite oortodox och våga fråga. Tummen upp från mig! Han tyckte även när vi betalade notan att jag borde vara lämpligt klientel för beställningsforumlär för deras produkter på systembolaget…. Lite smickrande. Men jag måste erkänna att jag har inte helt koll på vilka sorter det är de saluför. Men jag kanske får surfa in på deras hemsida och se.

Kommentarer
Postat av: roppert

yay! \o/

2008-12-30 @ 14:31:04
Postat av: test

test

2008-12-30 @ 19:25:47
Postat av: camilla

Drömma bör man.. annars dör man..? =)

2009-01-10 @ 00:34:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0