Ett galet internet

Jag la upp ett videoklipp som jag kommit över på omvägar, på YouTube. Ett roligt klipp. Jag vet inte vem som filmat, men vet en som vet....
Sedan dess har jag inte länkat till klippet. Berättat för den jag fick det av, samt visat någon annan. Det sväljs väl av internet och försvinner tänkte jag.
Härom veckan var jag in på YouTube, och fick för mig att kolla på klippet igen.
Döm om min förvåning när jag konstaterar att klippet setts nästan 170.000 gånger. (Antalet personer är ju svårt att sia om). Klippet har också fått knappt fyrahundra betyg, och nästan tusen kommentarer.
Helt sjukt!!!
Tyvärr var de flesta kommentarerna i någon slags rasist-/anti-rasist-debatt på en pinsamt låg nivå. För mig fanns tyvärr bara tre alternativ. Ta bort klippet helt, stänga av kommentarsfunktionen (gamla kommentarer är kvar) eller låta vara. Jag stängde av.
Jag gjorde sedan lite sökningar för att se hur mycket länkar som gjorts till klippet, och det var närmare tusen stycken där med. Bland alla dessa hittade jag bland annat musikvideor som folk gjort med samplingar och bilder från filmen i fråga...
Helt sjukt!!!

Så idag fick jag för mig att nysta upp en annan sak som jag varit sugen på ett tag.
Hörde nämligen historien bakom "The Swedish Chef", som faktiskt får representera svenskarna oftare än man tror har jag en känsla av. (Hellre det är Knugen om ni frågar mig...) Det fick ut på att en svensk kock bjudits in att laga mat i ett TV-program i USA på 70-talet. En dalmas. (Fast det visste ju inte jenkarna.) Ovan som han var (TV-kockande var väl inte så utbrett i Sverige kan jag tro) blev han lite nervös. Med detta följde ett mumlande på svengelska när han stod och rörde i grytorna. Den svenske kocken var född.

Det jag egentligen var ute efter var att försöka se om någon vänligt sinnad (och troligen sjukt Swedish Chef-besatt) själ hade lagt upp detta ursprungliga TV-program. (Inte mupparna.)
Riktigt så långt har jag inte nått. Men väl fått ovanstående historia besannad. Denne TV-kock är dock inte någon helt okänd och bortglömd. Killen har slagit mynt av detta och marknadsför svenska köttbullar åt IKEA. (Utöver att han faktiskt verkar vara ett namn i matvärlden)
Lars Bäckman heter han, och när man ser honom in action här (klicka på Magical Meatballs) förstår man till fullo vad Mupparnas variant kommer ifrån.
Vad jag dock har svårt att föreställa mig är följande:
Killen fyller 60 i år enligt mitt detektivarbete, och måste således ha varit ungefär 30 bast när det begav sig.
Hur kan en trettiårig svensk ge inspiration till en kock med så busika ögonbryn (poängen är ju att ögonen inte ens syns) och en sådan mustasch... Det är ju typ NU som han är lik The Swedish Chef. Hur kan han då ha varit det för 30 år sedan? Föddes killen sån?

Jag blir inte mindre nyfiken på att se det där ursprungsklippet....
Om någon läsare kan föra det till mig utgår belöning.

Ett galet internet


Originalet, men ändå inte...



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0