Gemyt vid Ölandsbrons västra fäste

Befinner mig i skrivande stund i Kalmar. En lite märklig resa.

Började med att flyga ner med Kalmarplanet. Ett nytt bolag som flyger mellan Bromma och Kalmar.
De hade den tveksamma idén att ha premiärflygningen igår.
Måhända är det olycksbådande.
Det slutade med att vi var två passagerare, två flygvärdinnor och två piloter.
Kändes lite smått komiskt när värdinnan höll säkerhetsgenomgången.

Efter genomförd arbetsdag med utbildning tog jag en kort, men skön promenad till det pitoreska hotellet.
I en större villa. Ett litet hotell. Obemmannat större delen av dagen (rumsnyckeln låg på sängen i det olåsta rummet). Dusch och toalett i korridoren.
Rummet inrett med en blandning av allt från 50- till 70-tal. Inklusive heltäckningsmatta. Inrett lite som en lägenhet, med soffa, fåtölj, dubbelsäng osv...

Sen begav jag mig ner på stan. Även det en skön promenad. Vädret var ju underbart. (Det var ju 25 grader nånstans i nordöstra götaland idag...)
Kalmar är inte en stad jag varit i förut. Jag har glidit igenom i bil som hastigast för två veckor sedan.
Jag slogs idag av att det är en väldigt vacker stad. Med havet utanför, och vatten en bit in i stade i vikar.
Byggnader och arkitektur minner om det historiska arvet som viktig svensk stad. Mur, kyrkor, gator, slott osv...

Gemytligt är ordet.

Det blev en god bit kött på Stekhuset nere i hamnen följt av en promenad i den ljumma sensommarkvällen tillbaka till hotellet.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0