I lyxens tecken

Imorgon är det "herrmiddag". (Låter lite pretentiöst kanske. Men målet är ganska högt ställt. *Göteborgshumor undanbedes*)

Då kommer P och M. J var också bjuden, men fick tacka nej efter att först tackat ja, för att kunna åka till Jönköping för att svettas med några andra killar.
Men vi tre som återstår ska i alla fall börja kvällen/eftermiddagen med att "inviga" bastun jag nyss fått tillgång till. Den verkar, vid okulärbesikning, överträffa de förväntningar jag hade på den.
Blir väl några väl valda pilsner till kan jag tro.

Sedan blir det mat och dryck i lyxens tecken. Nej, inte ostron och gåslever.

Inspirationen (eller recepten, rätt och slätt, man ska inte försöka låta mer påhittig och fantasifull än man är...) har jag fått från boken "Fest på gång". En bok av bland annat Carl Jan Granqvist. Det är dels historia, anektdoter osv om Sveriges fjällvärld, från Grövelsjön i söder (norra Dalarna) till Riksgränsen i norr.
Och längs med "resan" presenteras massor med recept med anknytning till fjällvärlden och dess historia. Det är både avancerade gourmet-tillrättningar, via kokkaffe på gammalt vis till Hamburgare från Grövelsjön.


Jag har efter mycket övervägande bestämt mig för vad det blir. Men det kan jag inte avslöja här och nu. Herr P är nämligen en av mina lite mer trogna läsare tror jag.
Men jag kan ju berätta att jag bollade lite idéer med både J, D och mor min. De två sistnämda tyckte att det lät lite vågat med den aktuella idén. J. var dock först positiv, men tänkte väl efter och blev mer osäker. Vi får väl se om han törs utnyttja sin "raincheck" senare i vår... :-)
Eftersom jag går lite försiktigt fram och skjuter rätten i fråga på framtiden.

Så imorgon bitti bär det av till Östermalmshallen för att inhandla råvaror. Sedan står jag inför en av de större utmaningarna i mitt kök... Spännande.
Så när som på lite ytterligare öl finns troligen all dryck i huset. Men jag kan ju citera gröna kioskens beskrivning på en av dryckerna:
Doft: Nyanserad, aningen smörig doft med inslag av rostat bröd, kex, rött äpple, kola och citrus.
Smak: Utvecklad, nyanserad smak med inslag av kex, smör, citronkola, grapefrukt och choklad.
Användning: Serveras vid 8-10°C som aperitif eller till eleganta rätter av fisk och skaldjur.
Det är till förrätten.

Nej nu måste jag nog sammanställa inköpslistan och morgondagens körschema... Kommer bli tight tidsmässigt. Som vanligt.
Rapport på söndag innan jag far till "Wokar fläsk".

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0