Tankar dan före dan...

Så var det dags igen. Om en timme är det dagen man väntade på när man var liten.
Jag minns när jag var liten. Vi hade en tavla med julmotiv där man kunde se junior ligga och sova, samtidigt som tomtenissarna i rummet intill klädde granen. Den tavlan var nog ganska viktig för mig.
För det var precis så jag upplevde julen. Mamma brukade nämligen alltid ta in och klä granen på kvällen den 23:e, efter att jag gått och lagt mig. Jag lärde mig ganska snabbt också att julafton kommer snabbare om man går och lägger sig tidigt.
Det måste vara enda kvällen (möjligtvis vid sidan av dagen före födelsedagen) som jag frivilligt gick och la mig tidigt.

Har pallrat mig till Västerås, för att tillbringa med min mor och sötnosen till höger. För en gångs skull hade jag bokat tågbiljett på nätet för att få sittplats. Och SJ lyckades lura mig att tro att det var precis vad jag hade bokat. När jag hämtade ut biljetten visade det sig dock att det inte alls var någon platsbiljett.
Folk trängdes som boskap på det dubbeldäckade tåget.
Fine, kan man tycka. Det är jul. Många som reser. Men efter tåget släpades ytterligare ett tågset. Helt tomt. Och låst. Hallå personalen!? När ska regeringen (eller vem det nu är som bestämmer i ärendet) göra spårtrafiken helt konkurrensutsatt? Någonting måste göras! Pga av en lite dråplig händelse där konduktören, förlåt, tågvärden, blev kvar på perrongen i Stockholm och fick åka taxi (och springa troligtvis) till Sundbyberg, så viserades inga biljetter, och jag kunde lugnt sitta kvar i förstaklass (som för övrigt inte skiljer sig från andra klass i dubbeldäckarna...) hela resan. Var dock redo att ta en rejäl diskussion om läge för sådan skulle infinna sig. Nu slutade det hela lugnt och relativt avslappnat. Lokföraren lyckades faktiskt köra in en hel del tid. Troligtvis pga dåligt samvete för att ha kört ifrån sin kollega. (Det säger en del om vad man _skulle_ kunna prestera på sträckan...)

Men nu är det jul.
Som tur är har jag en ganska avslappnad inställning till julen. Eller kanske man ska säga obefintlig?
Det mesta som hör julen till känns lite uttjatat, och det känns liksom ganska skönt att inte ha några som helst bestyr att ta tag i. Jag har ingen släkt på nära håll som jag måste umgås med. Pappa är bortrest till breddgrader där det är mer midsommarväder än det "dåliga midsommarväder" vi upplever.
Så valet av plats för uppehälle under denna komersens högtid blev lätt.
Men i år skippade jag det här med julklappar. Inte en enda har jag köpt.

Det har stått en del i tidningar under hösten om något som på engelska kallas Voluntary Simplicity. Måste säga att jag till väldigt stor del sympatiserar med den. Jag har den senaste tiden levt med inställningen att jag inte behöver en massa nya prylar. En bidragande orsak är att jag bor tångt, och nyligen investerat en massa pengar i att få det rymligare på den yta jag har. Men när man får lite avstånd till det "samhälle" vi lever i inser man vilket trams det är frågan om, och att det knappast är hållbart i längden. Tänker då främst på att det säljs kopiösa mängder prylar med kort livslängd, pga av bristande kvalitet t.ex.
Man kan väl se allt möjligt som kanske vore bra att ha, eller trevligt att ha. Kollade senast idag på högtalare på Blocket. Men behöver jag nya högtalare? Vissa av de som läser vet att svaret är nej. Jag har bra högtalare. De ger bra ljud. (Något som dock är viktigt. Folk som lyssnar på musik i små bärbara kassettbandspelare eller motsvarande vet inte vad de går miste om... I vissa fall är det iofs saker man kan vara utan...)
Men när det kommer till kritan lever jag ju ett alldelens utmärkt liv redan nu. Jag behöver inte en ny mindre ipod. Vore kanske häftigt. Men fullständigt onödigt... Som jag brukar säga (eller snarare "som jag skulle vilja att det stod på en av mina T-shirts:", "It doesn't matter what model iPod you have. It's what's on it!")
Appropå det här med nya trender, såg jag följande artikel i SvD om vad som anses vara status idag. Intressant får jag säga. Och det är väl till viss del något jag känner igen också. Det är nog i de banorna man tänker till viss del. Komiskt i det hela är att man på plats 95 kan läsa "Vara en duktig amatördiskjockey". Jag får väl tänka som så att det finns en miljard grejer som inte ens kom med på listan...

Skönt i sammanhanget är i alla fall att min mor till stor del håller med mig. Och försöker så gott hon kan att undvika onödiga prylar. Hon har också en stående punkt på sin att-göra-lista som heter "rensa". Det rensas både det ena och det andra. Tror det på något sätt bottnar i intryck från när hon blev tvungen att med sin bror röja ut efter sina föräldrar. Och lite omtanke har hon faktiskt om mig än idag...
Komiskt i sammanhanget är att min far är precis tvärtom. Även den som inte känner mig kanske förstår att dessa två inte bor ihop.
Han är bland den värsta samlaren som finns. Han säljer aldrig något. Och om han gör det så för han det till underpris. Tvärt om. Han konsumerar som ingen annan, trots sin vänstervridna inställning till mycket. (Om det nu är relevant i sammanhanget. Lite osäker...) Han har t.ex. tre mycket moderna datorer (en arbetsstation, en liten hemma dator och nu senaste en modern bärbar dator. Alla av samma märke och med samma operativsystem.) men kan inte kopiera filer till en extern hårddisk. Något han för övrigt har två av... Kommentarer överflödiga.

I år har jag så lyckats att inte köpa en enda julklapp. Tidigare år har de dragit åt samma håll, men ändå blivit nånting i slutänden.
I år bestämde jag mig ganska tidigt för att skänka en ansenlig (nåja, jämfört med tidigare allmosor) summa pengar till välgörande ändamål istället. Något jag idag verkställde.

Happy Holiday! (som de så politiskt korrekt, och religöst obundet, säger på andra sidan Atlanten)

Kommentarer
Postat av: Anki

Ramlade in på din blogg som dök upp vid på sökning efter "voluntary simplicity". Själv har jag projekt Köpstopp 2007 som jag bloggar om på http://notbuying.blogspot.com/

2006-12-29 @ 10:17:03
URL: http://notbuying.blogspot.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0