Gottegrisarnas årliga sammankomst

Direkt efter att jag klivit av båten åkte jag med min lilla ryggsäck (cirkus 90L och 25kg) direkt till Slussen, för den årliga sammankomsten med J. på Akkurat, för årets julölsprovning. Även J. P. och P var med. Varav de två första varit med på varsin sammankomst tidigare.

Som vanligt en fredagkväll var det packat på Akkurat. Vissa människor likså. Ganska patetiskt med gamla kostymgubbar köper öl och dricker så att de knappt kan stå, och går raskt in i folkhavet när de tappar pintglas rakt ner i golvet så att det både splittrade och sprutade (för att lite senare, när ölen var upptorkad och glasskärvorna upplockade komma tillbaka som om ingenting hade hänt...)
Andra gör allt för att tränga sig före framme vid bardisken, för att sedan beställa "två stora stark". Det är banne mig som att svära i kyrkan. När bartendern serverade hette det dock "två ljusa lager".

Började med en cuvée från 2001 från Nils Oscar. Riktigt god julöl. Alkoholstark. Därefter kände jag att det var dags att gräva ner sig i Akkurats öllista. En öllista som inte går av för hackor. Mot slutet finns några sidor med julöl. Julöl som Akkurat själva lagrat i sin källare.
Min filosofi var att försöka testa de äldsta. De är det ju minst sannolikt att de finns kvar följande år, liksom.
Och en vällagrad julöl är svårslagen.
Först hittade jag en McEwan Christmas ale. Lagrad från 1984. Halva priset man betalar är nog för den tid det tar att hämta ölen. J. kom förbi och frågade om jag hade beställt från den mörkaste källaren...
Det hade jag nog. Det tog sin lilla tid. Flaskan var rejält dammig. På ett värdigt sätt liksom...
Och den smakade underbart.
Därefter blev det en klassiker, Achnor Christrmas (Anchor Steam från San Francisco), från 1996.
Samma bartender igen. "Gottegris är vad du är!" utbrast han. Inte utan att man blir lite smickrad på ett sånt ställe. Då vet man att man valt rätt.

Efter det blev det ett öl vars namn jag tyvärr inte minns för stunden (och Akkurats öllista på webben verkar inte fungera som den borde). Helt OK den också. Från 1983 enligt uppgift. Även om flaskan var märkt (av Akkurat) med 1991... ska låta det vara osagt.
Provsmakade även några andra som övriga deltagare beställde in. Honungsöl, öl med ton av daddlar och nejlikor osv...

Som vanligt en extremt trevlig kväll, även om vi inte fick sitta. Utan tvekan världens bästa jultradition.
Godast var McEwans 1984. Får väl se om den finns kvar nästa gång...

Gottegrisarnas årliga sammankomst


Godis för en gottegris



Kommentarer
Postat av: Stora J på kungsholmen

Det var riktigt gott. Köpte en magnum butelj av Anchor Christmas Ale 2006 på systemet på hella i v_ås.
Den kan rekomenderas! 144kr får 1,5 liter. Lite häftig upplevelse att öppna en 1,5 liters ölflaska med kapsyl.
Bara att pröva...

/J

2006-12-18 @ 11:39:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0