Tabu

Morgonen har avnjutits med obegränsade mängder cappucino och ett antal nummer av SvD som låg och väntade. Det här är första obokade helgen på ett halvår känns det som. Ändå har jag mer än nog att göra känns det som...

Ännu en vecka har gått. Denna gång har den mest spenderats i Norge. Bergen över dagen på tisdag för lite felsökning, och sedan Oslo tisdag kväll till igår kväll. Tre dagar kurs. Det är kul att hålla kurs. Men jag kan bli lite ostimulerad, på gränsen till uppgiven och upprörd över att många i branschen har så dåliga grundkunskaper. Skrämmande på något sätt. På ett egoistiskt plan kan det naturligtvis tolkas som en fördel för mig...
Roligast är dock att jobba med kompetenta människor som vet vad de pratar om och som man kan diskutera med. Diskussion är väl ändå den bästa formen av samtal i alla sammanhang?

Tog ett sent flyg hem från Gardermoen. Köpte två flaskor bubbel (måste ju upprätthålla lagren?) och belgisk choklad. Flyget var försenat. Till slut en dryg timme. Tur att man iaf bor i Stockholm. Killen bredvid bodde och jobbade i Oslo, men skulle hem till Skellefteå och överraska sin mor. Han missade sitt flyg och blev ombokad till ett flyg 11.30 nästa dag. Till Luleå... Och så skulle han jobba på måndag igen.

På Gardermoen skulle jag äta middag. Siktade in mig på en fisk- och skaldjursresturang som jag ätit på förut. De har en helt ok fiskburgare som med en Kilkenny skulle bli en god middag innan flyget hem. Tyvärr hade de för tillfället inga burgare att erbjuda. Det nämndes något om tillgång osv, men vad som skulle kunna vara brist på förstod jag inte riktigt. Sesambröd?
Jag fick leta upp alternativ i menyn. Men den bestod mest av olika smörgåsar typ smörebröd med räkor, kräftor osv, och efter tre dagar med liknande smörgåsar till lunch kändes det inte lockande. En del andra mindre mättande rätter erbjöds också. Kaviartallrik t.ex. Även kamchatkakrabba (kungskrabba?) för 300 norska erbjöds. Ett tillfälligt erbjudande fanns också. Valkött.
Det lät lockande. Att prova en ny typ av kött. Men det var nog första gången jag av etiska skäl tvekade kring vad jag skulle beställa att äta. Men jag bestämde mig ändå. Killen bredvid mig sa något i stil med att det var tur att det inte var någon miljöaktist där. Kanske hade han rätt.
Valköttet serverades tunnt skivat, till del fruset, med ruccolasallad, gräddfil och någon slags fullkornstunnbröd. Ingen supermättande måltid det heller om jag ska vara ärlig. Men smakupplevelsen var intressant. Köttet var mörkt, nästan som torkad renfilé. Smaken var lite åt det hållet också. Salt och lite lätt rökt. I övrigt var det som en blandning mellan rå tonfisk och carpaccio (även det är ju rått, men marinerat). Jag har ju en liten försmak för mat som är på gränsen till rå.
När man sedan funderar kring det etiska i att äta val finns det naturligtvis många argument som dyker upp. För och emot. Men faktum är så vitt jag förstår att det finns valsorter som inte är utrotningshotade. Dock har jag faktiskt ingen aning om vad detta var för val. Sen ska man ju inte tro att övrigt kött som serveras hamnar på tallriken med silkeshandskar...
Denna lilla tjuvlyssning är ju klart tänkvärd i sammanhanget.
Och även vissa av kommentarerna på denna sida om valkött. Där ser ni även en bild av hur mörkt köttet är. Mitt var lite mörkare. Och troligen mer fruset. Hade nog varit bättre om det varit mer tinat, men det var väl lättare att skära tunnt när det var fryst.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0