Julen är över... Länge leve den rosa elefanten!

...om jag fick välja.
Julen har de senaste åren sjunkit i värd för mig. Av flera anledningar tror jag. Har tröttnat på det mesta av vad traditioner heter. Det enda som är värt något är en 3 (ev. 4, osäkert) år gammal tradion som jag och min namne skapat. Nämligen julölsprovningen på Akkurat.

I år blev vi sju personer totalt, och hade bokat bord för middag.
Maten överträffade nog mina förväntningar. Carpaccio (vad annars, om det bjuds på menyn?) till förrätt, och renmedaljon, kantarellsås och potatiskaka till huvudrätt. (Känns igen på något sätt.)
Är man bara modig nog och beställer sitt kött rött, på gränsen till blodigt, så blir det som i detta fall enastående. Inte lika gått som min egen uppsättning, men i ärlighetens namn har det nog mest att göra med själva potatiskakan, där västerbottenost i mängder, bacon och sedan vitlök gör sitt till onekligen.

Till detta dracks det, inte helt förvånande, öl...

Akkurat har ett av Sveriges bästa ölsortiment, med ett helt uppslag med bara en massa lagrade julöl. Allt ifrån förra året och bakåt.

Först ölen blev en favorit i repris. McEwans Christmas Ale från 1984. Jag säger det nu: Världens godaste öl en mörk decemberkväll...
Detta följdes upp med en Rombé Christmas Beer från 1992. Efter detta, Slottkällans Klosterjulöl från 2002. Och på detta St Feullien Cuvée de Noël från 1992 om jag minns rätt. Kan ha fel på årtalet. Avslutade med en Huyghe Delirium Christmas Ale.

Korta kommentarer:
Rombé: God, lite åt det syrliga hållet, men ändå söt och karamell precis som hela ensamblen.
Slottkällans: Nöt, knäck och framför allt en mogen smak av choklad utan överdrift nåt någondera hållet. Mycket god. Hittar du en, hör av dig till mig så köper jag den.
St Feullien Cuvée: Ganska typisk belgisk ale av julsort som är lagrad som denna. Dvs knäck med mera. Denna var dessutom lite grumlig med en del fällningar. När jag skulle visa dessa för R. genom att hålla upp glaset mot ljuset möts jag av ett spontant asgarv från andra sidan bordet. Där sitter J. Det var nog jästfällningsrekord i hans ögon... :) Själv har jag ju gudbevars druckit Sam Adams Trippelbock både en, två och tre gånger i mitt liv. Så det har var ju inget i sammanhanget... :) För övrigt nytt rekord, prismässigt. 255kr för 33cl.
Avslutningen höll på att sluta riktigt roligt... Hade gått över till att beställa på artikelnummer istället för namn, eftersom det verkade vara det enda servitrisen _egentligen_ var intresserad av. Hittade nummer 2144 i menyn. Efter ett tag kommer hon tillbaka med en bautaflaska som hon ställer på bordet och frågar: Ska du ha den här? (typ). Vi brister alla ut i skratt, eftersom vi tidigare diskuterat de jättebuteljer som finns till försäljning... 15 liter (!!!!) för 5600kr t.ex. Det visade sig att vi hittat ett fel i menyn. Flaskan jag till slut fick upp, var märkt 2411.
Den var från förra året, och hade en skön julelefant på etiketten! Glaset, som troligen var typ oanvänt eller nåt, likaså. Renen Rudolf var helt enkelt ersatt med elefantens Pinky (jag tror iaf han hette så...)
En mycket trevlig kväll som får markera höjdpunkten på min jul. (Sorry morsan, men en kväll på Akkurat med finölskompisar i juletid slår en julafton i Västerås. Särskilt utan Max...)

Här är kvällens erövringar i bild:

McEwans Christmas Ale, 1984



Rombé Christmas Beer



Slottkällans Klosterjul



St Feullien Cuvée de Noël



Jästfällning i St Feullien



Den rosa elefanten. Öl för riktiga män... (Delirium Noël)



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0