Nya slemmiga erfarenheter

Det blev ingen halvmara I söndags alltså. Värmen och benorken knäckte mig. Så det blev 15km. Sen blev det buss hem. (Jag hade ju varit förutseende, och hade SL-kortet med mig... :) )
Men det var nästan tur. Jag hade ju nämligen städningen kvar, och ambitionsnivån var lite över det vanliga. Men även där fick jag kompromissa lite för att hinna till mitt middagbesök. Jag hade inte ens bestämt vad jag skulle servera. Hade bara fått tips om att något "hälsosamt" skulle uppskattas.
Jag hade några sparade recept från Stockholm City (gratistidningen) som hängde kylskåpet, men som aldrig fått visa vad de går för. Dock kändes det som att bara ingredienslistan skulle tagit för lång tid att inhandla, så det blev lite improviserat efter ett av recpten.
Resultatet blev i alla fall att jag nu för första gången testat ostron! Ganska gott faktiskt. Även om vi hade på tok helt fel taktik för att öppna de små liven... (fräscha ostron är nämligen levande). Det smakade väldigt mycket saltvatten. Men den råa och lite seg-slemmiga konsistensen tilltalar mig på något sätt jag inte kan motivera här och nu.
Till det fick det bli champagne. När vi satt i oss vårt ostron blev det kräftstjärtar i chililsås.

Nya slemmiga erfarenheter


Huvudrätten bestod av stekt gösfilé med rödbetsris (hackade rödbetor nedrört i ris) och en yoghurtsås med hackade pistagenötter både i sås och som lite "strössel".
Det blev faktiskt riktigt gott!
Efterrätten blev ett stort fruktfat med Citron/Kaktus-sorbet. Meloner, päron, physalis och aprikoser.
Sen toppades det med Stiltonost och portvin. En riktigt lyckad kväll, som inte avslutades förrän vid midnatt, trots vardag dagen efter...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0