Skönt att vissa saker inte kan förklaras

Under hösten har ju Henrik Schyffert med flera gjort Dokument:Humor i Sveriges Television.
Ett program utan allt för pretentiösa ambitioner som försöker kartlägga humor som företeelse och som begrepp. Eller som Henrik själv sagt: "En termometer i humorns stjärt. Eller så kan man säga att det är mitt svar på Steffo Törnqvists lustjakt".

Den här typen av program är mycket populära och på uppgående. Andra exempel är Fredrik Lindströms språkprogram.

Jag har själv funderat ibland på vad som är humor, och om det finns någon definition, eller någon struktur eller gemensam nämnare för vad som anses roligt. Jag har inte kommit på något bra svar.
Det enda jag kommer på är att så fort man försöker förklara en typ av humor, eller ett specifikt skämt för en person som inte förstår, så faller faller det platt som en pannkaka. Det går liksom inte att göra på ett vettigt sätt.

Lite off topic:
Ett annat sånt problem som jag fundera på är, hur förklarar man för en person som inte vet vad höger och vänster är (eller snarare en person som inte ens har någon förståelse för begreppen, folk som blandar ihop höger och vänster finns det ju gott om...) vad just höger och vänster är, per telefon. Går det? Det är inte lätt iaf... Om någon av er som läser detta har något fiffigt svar så mottages det hjärtligt.

I Dokument:Humors sista avsnitt tyckte jag ändå att det sades en klok sanning: "Humor, det är det som händer innan man skrattar." Mer korrekt än så blir det liksom inte.

Det finns ju olika typer av humor också. Referenshumor är en sådan. Ibland kan jag fantisera mycket med referenshumor inom mig. Kan bli ganska kul, tycker jag. Dock är det jobbigt och avtrubbande att förklara för ickeförstående.

Jag har relativt nyligen fått upp ögonen för en serie som heter Family Guy, som går på Z-TV efter Simpsons.
Det är en serie som faller mig extremt väl i smaken. Bisarr, absurd och spontant. Korta snabba inflikningar som har en skum anknytning till vad som just hänt, sedan fortsätter serien mer traditionellt. Jag älskar det!

Och för er som inte sett Family Guy: Se den! www.familyguy.com


Family Guy




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0