En lyckad middag

Det blev en heldag med mat för min del.
Motsträvigt gick jag upp strax för åtta på morgonen. Klockan hade ringt redan en halvtimme tidigare. Efter avslutad frukost begav jag mig ner på stan, och till Saluhallen vid Östermalmstorg för att inhandla diverse prima råvaror för kvällens bjudning.
Det tog två och en halv timme.

Sedan var det bara att sätta igång och laga den mat som av olika anledningar behövde tillredas i tid. På detta följde städning. (Främsta anledningen att bjuda hem folk, så att man tvingas städa… :-) )

Tajmingen blev perfekt med något försenade gäster.
Vi började med att bege oss till bastun som upplevdes som riktigt bra, efter att vi hittat lysknappen till själva bastun.
Det dracks öl och knaprades torkat renkött (allt för att följa kvällens röda tråd)

Efter detta stälde jag mig och baka(!). Gästerna fick tillfredställa sitt OS-behov under tiden.

Förrätten bestod av fjällfisktartar. I brist på sik fick det bli enbart röding. Men det är inte helt fel det heller. Jag gravade den hackade filén. Detta formades sedan till en lite biff som serverades med löjromssås mellan renvaktarbröd.
Här var väl kvällens enda lilla misstag. Bröden blev lite väl stora, och vi insåg snabbt att det inte var aktuellt att äta upp allt bröd om man tänkte fullfölja middagen.
Sirap hade jag också missat till inköpslistan, men det känns som att det fungerade ändå.
Lustigt nog blev känslan av kebab väldigt tydlilg. Norrländsk kebab. På rå fisk, inte renskav som man annars kanske kunde tro… :-)
Till detta dracks det champagne. Palmer, Milesimet Brut 1996. Mycket gott. (Det är nog första gången jag druckit champagne till mat. Men det ska man absolut göra oftare. Som med allt vin blir det godare då.)

Tillhuvudrätt blev det reninnerfilé med potatiskaka och trattkantraellsås.
Make till mört kött har jag aldrig ätit. Det smälte på väg in i munnen.
Potatiskaka gör man genom att inreda en bakform med bacon och sedan varva riven potatis med riven ost, vitlök och salt och peppar. 2/3 potatis. 1/3 ost. Västerbottenost i vårt fall.
Detta kombinerades med ett Siglo Riojavin som M. hade med sig.

Middagen avslutades med lingonsorbet som med sin syrliga besked gav ett utmärkt avslut. Kanske skulle man haft lite grädde, eller mammas specialgrädde, till. En espresso på det.

Sedan blev det portvin och någon stiltonliknande ost, för min del.
M. började istället botanisera i det övre skiktet av min whiskysamling.
Jag och P. anslöt med whisky strax efter. Årechoklad (hjortontryffel och blåbärstryffel) till.

Det blev en minst sagt lyckad afton. Och nu känns det som att man kan göra om det (med ytterligare förfiningar) vilken helg som helst. För tid tar det trots allt.
Jag känner mig mycket nöjd med kvällen, som gick precis som planerat.

Med den matlagningen är det ju ett mindre mysterium att man är singel…
Å andra sidan blir man väl inte precis o-singel av att ordna herrmiddagar… :-)
Inte med min läggning i alla fall.

Kommentarer
Postat av: Sara

Oj, en sådan middag skulle man ju inte tacka nej till. Lät gott och avancerat. Men ost efter efterrätt och kaffe låter lite bakvänt för en frankofierad person som jag:)

2006-02-20 @ 00:18:47
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Illectric

Men glass efter maten, och kaffe till glassen är ju två regler som har höre prio... :-)
Ost och portvin åts dessutom i soffan... Så det är ju knaptt att det inkluderades i själva middagen.

2006-02-20 @ 10:02:06
Postat av: Sara

Ja jag skulle inte tacka nej:)

2006-02-21 @ 23:17:24
URL: http://cocotte.blogg.se
Postat av: Din gamla mor

Hej Borde kanske anlita dig som kock vid tillfälle när jag får råd.

2006-02-22 @ 10:34:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0