Hardcore over-the-edge beer drinking...

typ...

Ja, så skulle man kunna sammanfatta det jag gör nu...
Jag sitter med ett glas Sam Adams Triple Bock.
Och det är LÄTT det mest extrema i ölväg jag druckit.

Triple Bock innebär att det är ett starkt öl som är jäst tre gånger. I det här fallet är alkoholhalten uppe i 18%.
Det finns även ett bocköl som kallas Eisbock, eftersom man fryser ölen och tar bort isen som bildas på toppen, och på så sätt ökar alkoholhalten. Huruvida Sam Adamas Triple Bock genomgår detta vet jag inte. Men utifrån vad jag vet går inte såhär höga alkoholhalter att uppnå på "naturlig" väg.

Nu kanske någon tror att det är alkoholhalten som har hardcore. Men det är inte det som slår mig först, även om det är det starkaste öl jag druckit.
När jag hällde upp ölet undrade jag genast om ölet blivit dåligt.
Vissa, mindre bevandrade, brukar oja sig när man beställer in en Guiness på krogen, och säga att det är som en måltid osv. Och att det inte är flytande etc etc....
I sammanhanget är Guinness tunnare än vatten.
Sam Adams Triple Bock är som svartsoppa, tror jag. Jag har ju inte ätit svartsoppa. Men tror mig veta ungefär...

Eftersom ölet, utöver de vanliga ingredienserna (humle, jäst, vatten och malt (kornmalt i detta fall)), även innehåller lönnsirap så är sötman väldigt påtaglig. Det är dessutom lagrat på ekfat, precis som många finare vin och spritsorter. Detta gör också att det skapas "tanniner", vilket man normalt pratar om i vinsammanahang.
Och faktum är att smaken är väldigt mycket kola och russin. Som ett portvin, men sötare (ändå!) och starkare.

Ölet är också utan kolsyra, och skummar således inte för fem öre...
Man kan läsa mer om detta öl på Sam Adams hemsida. Självklart ska man klicka på "Extreme beer" för att hitta rätt.

Tydligen har det bara tillverkats tre år, -94, -95 och -97. Ölet finns på välsorterade systembolag.
Prislappen ligger på 60 SEK för en flaska på 25cl, vilket gör ölet till det i särklass dyraste per liter, som finns på systembolaget. Men då får man också den i särklass vackraste ölflaskan, med en korktyp som en finare whisky.

Värt att notera dock, är att tillverkaren själv på sin hemsida skriver att en flaska lätt bör räcka för 2-5 personer. Både smak och alkoholhalt bidrar till detta kan jag tro.
För servering rekommenderas den rumtempererad till chokladdesserter.
Så den som är modig nog att testa detta (och lyckas hitta en flaska, det är tydligen slutlevererat från Systembolagets centrallager) gör rätt i att ha detta i åtanke.

Själv har jag som tur är två oöppnade flaskor kvar.

Uppdatering: några minuter in på 2:a april: Flaskan, som när man köper den framstår som kolsvart i glaset, gör så även efter att man hällt upp ölen (även om viss transparens uppstår). När man sedan sköljer ut flaskan och skakar lite visare det sig att det i själva verket är avlagringar på flaskans insida, av samma sort som bildar bottenslammet i glaset...
När dessa är borta är flaskan i själva verket mer eller mindre ljusblå i glaset!

Det börjar likna ett kinderägg... Godis, leksak och överraskning i ett...
Var man hittar leksaken har jag dock inte kommit på än... Men det kanske går att göra nåt kul med den exklusiva korken?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0