Nya traditioner, nya tjusningar

Sierra Nevada Celebration Ale



Något av det jag nog uppskattar mest med julen, näst efter det sociala, är nog julölen.
Ingen högtid i Sverige är så förknippad med öl som julen. Och julöl är alltid av den mer aromatiska och kryddiga sorten. Något som tilltalar mig som normalt föredrar ales, stout och möjligen pilsner.

Tidigare i månaden startade jag och J. en förhoppningsvis ihållande jultradition (det var andra gången i år, så det är först nu det kvalificerar som tradition) i att ha en julölsprovning några dagar före jul.
Bästa stället för detta är onekligen Akkurat på Hornsgatan på Söder. De har varje år en julölsfestival där de har en uppsjö av julöl på fat. Tyvärr är de av logistiska skäl tvungna att begränsa antalet som erbjuds samtidigt.

Till detta har de en än digrare lista med öl på flaska. Dels av årets tillverkning. Men även årgångs öl som de har i egen källare.
Jag siktar in mig på de lite mer udda sorterna, i hopp om att få en upplevelse utöver det vanliga. Vanligt är tråkigt.
Det blev både amerikansk öl från 2001 och belgisk öl från 1996. Vissa reagerar på att man överhuvud taget kan få för sig att köpa en flaska öl för 150kr. Det verkar på något sätt sitta i folks ryggrad att en öl ska kosta 50kr, +/- dricks. Vad är det för logik i det? Varför skulle det inte finnas öl i olika prisklasser om de gör skäl för det?
Folk kan utan att blinka en "sexa piggelin" eller "ragnar" på krogen, och hosta upp 96kr. Vad får man för de pengarna? Neutral vodka, melonlikör och sockerdricka (i det första fallet)?
En öl som är varsamt framställd och mognad, och dessutom lagrats av en entusiastisk krogägare borde väl rimligen betinga lite mer i värde? Det faktum att många belgiska öl är ganska alkoholstarka gör ju en liten del på priset också. Starkaste i år uppgick till 12%.
I år var det folk bredvid mig i baren som spontant frågade hur jag kunde betala 130kr för en öl.

En annan festlig julspecial som jag varmt kan rekommendera är pepparkaka med stiltonost. Mycket god smakkombination (om man har rätt pepparkaka vill säga). Gott till ölen är det också.

Det är skönt att en gång om året gå ut med ett enda mål: att dricka god öl i massor.
Oftast är ju ölen sekundär till något annat. Att sitta och prata t.ex. Men i detta fall sätts ölen i första rum. Snacket kommer med automatik.

CorsendonkBush Nöel


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0