Första och sista...

Nu har jag precis ätit årets första och sista julbord. Det var riktigt gott, och innehöll en del nyheter.
Waxholms hotell, nere vid kajen.

Fiskfantast som jag är tog jag två rundor vid fiskbordet. De hade mycket att välja mellan. Och allt var väldigt fräscht. Det berodde nog mycket på att vi (jag och mina två kollegor) var tidiga. Det var lugnt och frifullt.

En nyhet var rökt gädda. Mycket gott faktiskt. Smaken av gädda fanns tydligt med. Det var inte den lilla gäddan heller. Säkert en 6-8-kilosgädda.

Peek-a-boo


Efter detta hade mättnaden infunnitsig, men väluppfostrad som man är gick man och tog även från köttbordet. Men det blev ingen varm mat... Janssons frästelse vet jag att det blir på julafton. Julafton har jag ätit i 27 år (okej då, 26 år...).
Den här gången blev det kallskuret i olika former. Oxtunga var en nyhet. Riktigt gott faktiskt. Lamm och ren är också lite annorlunda.
Faktum är att jag har en försmak för det som är lite annorlunda. Provar det mesta som är nytt.

Jag konstaterade till slut att årets julbord var helt inne. Massor med protein och en del fett. Inga kolhydrater.
Kolhydrater, detta nya skällsord. Det var inte många år sedan pasta och potatis var det nyttigaste man kunde äta. Nu jagar folk kolhydrater. Eller ett fåtal i alla fall. För frågan är om den här "bantningshysterin" om man får kalla den så, kommer att ge någon mer effekt än t.ex introduktionen av gröna nyckelhålen.
Man kan ju hoppas.

Nyckeln till nyttigheten?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0